newmoslema
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- محمد صلاح عمری از روزنامه نگاران موسسه مطبوعاتی ثینک افریکا پرس (Think Africa Press) است که از زیرمجموعه های روزنامه گاردین در آفریقا به شمار می آید. او در گاردین نوشت: همه چیز از 23 فوریه در دبیرستان منزه (Menzah) شروع شد؛ دبیرستانی در حومه مرفه نشین پایتخت تونس. گروهی از دانش آموزان، از جمله پسر یکی از سیاستمداران برجسته عضو حزب النهضت، دست به حرکات موزونی زدند که در فرهنگ موسیقی پاپ غربی، رقص هارلم شیک (Harlem Shake Dance) نامیده می شود. بعضی از دانش آموزان لباس شیوخ کشورهای جنوب خلیج فارس و سلفی ها را پوشیده بودند و حرکات تمسخر آمیزی نشان می دادند. آنها از حرکات خود فیلمبرداری هم کردند. این فیلم مثل یک ویروس به سرعت شبکه های اجتماعی را در نوردید و توجه رسانه های سنتی را نیز برانگیخت. این حرکت، دست کم در ابتدای امر، به نوعی نرمش در جامعه تونس، پس از هفته ها مناقشه و دعوای متعاقب ترور شکری بلعید (از رهبران اپوزیسیون) تعبیر شد.

اما وزارت آموزش و پرورش با برکنار کردن مدیر مدرسه به این حرکت واکنش نشان داد. عبدالعطیف عبید، وزیر آموزش و پرورش تونس همچنین اعلام کرد از مدیر مدرسه به خاطر این که اجازه داده است چنین ویدئوی "بیشرمانه ای" در فضای مدرسه فیلمبرداری شود، تحقیق و بازپرسی به عمل خواهد آمد. دانش آموزان نیز در مقابل با هک کردن وب سایت وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان دادند و در فراخوانی از دیگر دانش آموزان خواستند تا در ماه مارس، در مقابل دفتر وزیر اقدام به برپایی یک رقص "مگا هارلم شیک" کنند.

وقتی فیلم مذکور برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت، رقص هارلم شیک به سرعت در دبیرستان ها و دانشگاه های سراسر کشور پخش شده بود. دولت در ابتدا واکنشی به آن نشان نداد، اما فعالان سلفی، متوقف ساختن این مد جدید را در اولویت خود قرار دادند. تلاش های آنها برای توقف حرکات موزون جوان ها در چند جای مختلف به خشونت کشید که از جمله می توان به دانشگاه منوبه، یک دبیرستان در لو کف (Le Kef) و خیابان های مهدیه اشاره کرد.

جوانانی که به شیوه سیاهپوستان محله هارلم نیویورک چنین لرزه به اندام خود می اندازند، ادعا می کنند که با حرکات و لباس های رنگارنگ خود، زندگی را به نمایش می گذارند. به عقیده آنها این رنگ و انرژی در مقابل فرهنگی قرار دارد که تاریک است و از مرگ سخن می گوید. اشاره آنها به پرچم مشکی سلفی ها و خرقه های سیاه رنگی است که سلفی ها می پوشند. در مقابل، سلفی ها این جوانان را به بی اخلاقی و تقلید کورکورانه از فرهنگ "مهمل" غربی متهم می کنند.

اختلاف نظر بین خطوط رنگ در تونس تازگی ندارد. ماهیت "کارناوال مانند" تظاهرات ها در انقلاب تونس، این روزها بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از پرچم سرخ و سفید تونس، رنگ آمیزی صورت، گل رز، پوشیدن کلاه های رنگارنگ و رقص های خیابانی و نمایش های هنری در جشن های عمومی جزو عناصر این ماهیت است. رنگ و بدن، همچنین به طور فزاینده ای جزو عناصر مقاومت، اعتراض و بیان قلمداد می شود.

این گرایش، البته منحصر به نیروهایی نیست که خود را مترقی و مدرن می خوانند. پس از سال ها سرکوب، اینک برای بیان ایمان و وفاداری و اعتقادهای مذهبی در تونس نیز از متدهای مشابهی استفاده می شود. در کنار روند رو به افزایش استفاده از حجاب، نقاب، پیراهن های بلند و عرقچین، تونسی ها همچنین شاهد افزایش پرچم های سیاه و خطبه های مذهبی در خیابانها و پارک های عمومی هستند. در این رابطه، دو رویداد به یادماندنی را می توان مثال زد: وقتی در صحن دانشگاه منوبه بیرق مشکی سلفی ها جایگزین پرچم ملی تونس شد، و زمانی که همین پرچم بر فراز ساعت بزرگ خیابان بورقوبه در پایتخت به اهتزاز در آمد.

نتیجه این رویدادها این است که فضای عمومی تونس، آکنده از دو روش متضاد ابراز وجود و بیان نظر شده است؛ هر یک از این روش ها نشانه ها و جنبش های خاص خود را دارند. تونس پس از انقلاب، فقط صحنه سخنرانی، اعتصاب و مناظره نیست. حالا، رنگها نیز دیده می شوند، به ویژه در مورد زنها که بیش از دیگر موضوعات، موضوع مناقشه قرار گرفته است. نمایندگان دو طیف یاد شده، در این باره دیدگاه های متضادی دارند؛ اینکه زنان چه لباسی باید بپوشند، چطور باید در جامعه ظاهر شوند، چطور باید در این رابطه حرف زد و چطور باید بر آن نظارت داشت. مثالها پرشمارند، اما هشتم مارس، روز گرامیداشت زن، یکی از تلاقی های برجسته این دو نگرش است.

رسانه های اجتماعی مملو از ابتکارات و خلاقیت های معنایی است که در یکی از نقاط عطف، این شعار را تولید کرده است: هارلم شیک (تکان های هارلمی) در مقابل حلال شلیک (Halal Shlake).

معنای حرام و حلال در دنیای اسلام شناخته شده است، اما ضروری است تا درباره شلیک توضیحی داده شود. شلیک (یا شلایک یا شلاکه) واژه ای است که برای نوعی کفش، صندل یا دمپایی استفاده می شود، اما در معنای ضمنی و تواردی، به بیهودگی و نادانی نیز اشاره دارد. نام خانوادگی وزیر خارجه فعلی تونس نیز بو شلاکه است که به همین خاطر لطیفه هایی برای او ساخته شده است.

در این زمینه، "کفش" معنای مهمی دارد: همه به یاد داریم که در یک کنفرانس خبری در عراق به سمت جورج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا کفشی پرتاب شد. پس از آن رویداد، اقدامات مشابهی در این جا و آن جای دنیا تکرار شد. هارلم شیک، به عنوان نوعی کفش اندازی به سمت سلفی ها تعبیر شده است و سلفی ها این کار را توهینی به خود می دانند. این حرکت موزون، نگرش سلفی ها را مبنی بر برچسب "حرام" زدن به تمام کارهایی که در جشن ها و فستیوال ها انجام می شود، به تمسخر می گیرد.

ما در دنیای امروز و در عرصه تفریح و سرگرمی جهانی، شاهد بروز یک سیاسی نگری افراطی هستیم. در تونس، جامعه ای که انقلابش آشکارا روی دوش جوانان و رسانه های اجتماعی به پیش رفت، جوانان یک بار دیگر در تلاشند تا از رسانه های اجتماعی استفاده کنند و بر خلاف چرخشی که گریبانگیر انقلاب شده، حرکت نمایند. این تحرک، دوباره دامنه خود را از رسانه های اجتماعی، به خیابان ها و میادین عمومی تعمیم داده است. واکنش خشونت آمیز، به خصوص از سوی سلفی ها، فقط شعله های آتش را بیشتر شعله ور می سازد و دامنه این آتش را به سراسر کشور گسترش می دهد.

این تفرقه، همزمان نتیجه حکومت داری فلج و جلوه آشکار آن نیز هست. هارلم شیک جوانان تونسی، نمایانگر تقاطعی است که بین جوانان، اینترنت، آمال و انتظارات و سیاست واقع شده است. هر آنچه در این چهارراه رخ می دهد، سرکش، رام نشدنی و غیر قابل توقف به نظر می رسد. خشونت و انکار کور واقعیات، هر دو، به پیچیدگی و غامض بودن این کلاف می افزاید.

هارلم شیک احتمالا به زودی محو خواهد شد، همانطور که هر مد دیگری از نظرها می افتد، اما یک مد دیگر، به نحوی دیگر پدیدار خواهد شد. ما تا به حال چنین فهمیده ایم که آسیاب سیاست در تونس پس از انقلاب، نه تنها توان مدارا و اداره هیچ یک از این رویدادهای اجتماعی را ندارد؛ بلکه کم اهمیت ترین رویدادها را به بهانه ای برای دعواهای سیاسی و حتی بروز خشونت تبدیل می کند.

منبع: گاردین

ترجمه: فرهاد فرجاد- شفقنا

انتهای پیام

www.shafaqna.com/persian





نوع مطلب : اخبارمسلمانان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 4 دی 1392




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای newmoslema محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic